Ekonomibolagets blogg

Provisionsmodeller

Skriven av Paul Larsson | Sep 29, 2023 9:42:36 AM

För att motivera personal med sälj i sin yrkesroll att höja sitt engagemang i verksamheten är provision ett vanligt verktyg att använda. Mer sälj blir mer lön, en vanlig morot i yrkeslivet. Valet av provisionsmodell kan variera stort beroende på olika faktorer såsom vad bolaget säljer, vilken bransch det befinner sig i, vilken målgrupp det har samt vilken affärsstrategi det har valt att använda sig av. Nedan beskrivs ett par olika provisionsmodeller och kort deras för- och nackdelar.

 

1. Fast Provisionsmodell

En fast provisionsmodell är en enkel och rättfram metod. I den här modellen betalas en fast summa provision för varje såld produkt eller tjänst. Det är vanligt inom detaljhandeln, mäklarbranschen och andra branscher där prissättningen är relativt konstant.

Fördelar:

  • Enkel att administrera och förstå.
  • Skapar incitament för försäljning.

Nackdelar:

  • Kan sakna motivation för försäljningspersonalen att öka försäljningen dramatiskt.

2. Procentuell Provisionsmodell

I en procentuell provisionsmodell betalas provisionen som en procentandel av försäljningsvärdet. Denna modell är vanlig inom många branscher och ger försäljningspersonalen möjlighet att tjäna mer när de säljer dyrare produkter eller tjänster.

Fördelar:

  • Belönar försäljningspersonalen för att öka försäljningen och sälja högt prissatta produkter eller tjänster.
  • Skapar en koppling mellan prestation och ersättning.

Nackdelar:

  • Komplex att administrera om det finns olika nivåer av provision för olika produkter eller tjänster.

3. Hybrid Provisionsmodell

Hybrida provisionsmodeller kombinerar fasta och procentuella provisioner. De kan användas för att balansera förutsägbarhet med möjligheten till högre intäkter baserat på prestation.

Fördelar:

  • Kombinerar fördelarna med både fasta och procentuella provisioner.
  • Ger försäljningspersonalen incitament att sträva efter både volym och värde.

Nackdelar:

  • Kan vara komplex att administrera och räkna ut.

4. Prestationsbaserad Provisionsmodell

I denna modell är provisionen helt beroende av försäljningsprestationen. Det kan inkludera bonuserbjudanden för att uppnå särskilda mål eller försäljningsvolymer.

Fördelar:

  • Skapar starka incitament för försäljningspersonalen att sträva efter höga prestationer.
  • Kan hjälpa företag att nå specifika försäljningsmål.

Nackdelar:

  • Kan vara osäker för försäljningspersonalen, särskilt om de har långa perioder med låga försäljningar.

5. Återkommande Provisionsmodell

Denna modell används ofta inom prenumerationstjänster och abonnemangsbaserade företag. Försäljningspersonalen får provision inte bara vid den första försäljningen utan även när kunden förnyar sin prenumeration.

Fördelar:

  • Skapar en stabil inkomstkälla för försäljningspersonalen.
  • Främjar långsiktiga kundrelationer.

Nackdelar:

  • Kan vara svårt att beräkna och administrera om försäljningen ökar

I valet av provisionsmodell ovan blir det lätt att snöa in sig på försäljningsvolymer, men det blir också viktigt att se över vilka andra nyckeltal som ska påverka provisionen för att undvika att provisionsmodellen missbrukas för personlig vinning då detta kan leda till negativa konsekvenser för bolaget såsom dåligt rykte på grund av undermålig leverans eller kvalitetsbrister, minskade marginaler i bolagets verksamhet eller likviditetsproblem om provisionerna ska betalas ut innan slutlig kund har betalat för produkten eller tjänsten.

 

Kontakta våra ekonomiska rådgivare för tips och råd kring vilken provisionsmodell ni kan använda för ert bolag.

 

Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.

 

Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.