1 min read

När måste ett företag ha revisor?

När måste ett företag ha revisor?

Grundregeln för aktiebolag är att bolaget skall ha en revisor som granskar årshandlingarna. Dock finns det gränsvärden som medför att de flesta nybildade aktiebolagen samt bolag som inte uppnår dessa gränsvärden kan avstå från att att välja in en revisor.

Kravet på revisor uppkommer när bolaget uppfyller minst två av nedanstående kriterier under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren. 

  • Fler än 3 anställda (i medeltal) 
  • Mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • Mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning

Detta innebär alltså att ett bolag måste välja in en revisor året efter att två av dessa kriterier har uppfyllts två år i rad. Alltså tidigast under ett bolags tredje räkenskapsår. Notera att det måste vara två och samma kriterier som uppfylls under de båda åren för att kravet skall gälla. 

Om ett bolag inte, trots att kraven uppfylls, väljer in en kvalificerad revisor kan Bolagsverket uppmärksamma det genom att sända ett föreläggande där bolaget ombeds att välja in en revisor.

Väljer bolaget att fortfarande inte tillsätta någon revisor så kan Bolagsverket välja att initiera en tvångslikvidation.

En kvalificerad (godkänd eller auktoriserad) revisor uppfyller kraven om utbildning, erfarenhet och redbarhet som omnämns i Revisorslagen (2001:883).

Alla bolag med revisorsplikt enligt ovan måste ha en auktoriserad eller godkänd (kvalificerad) revisor. Det är enbart mindre bolag och föreningar som kan välja en revisor som varken är auktoriserad eller godkänd. 

Kontakta oss gärna om ni behöver några råd i dessa frågor.


 

Kontakta oss

Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att Ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.

 

Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.

Hur går tvångslikvidation till?

Hur går tvångslikvidation till?

Till skillnad från en frivillig likvidation är en tvångslikvidation inte något som bolaget själv beslutar om. Däremot finns det åtgärder ett bolag...

Read More
Avdrag för hyra i hemmet

Avdrag för hyra i hemmet

Efter ett märkligt år som inneburit förändringar i både arbetssätt och arbetsmiljö är det nu dags att titta på de skattemässiga effekterna av att...

Read More