1 min read

Påminnelseavgifter och dröjsmålsränta

Påminnelseavgifter och dröjsmålsränta

Påminnelseavgifter

Under de tuffa ekonomiska tider vi befinner oss i har många köpare betalningssvårigheter, vilket gör det viktigt att vara medveten om vilka avgifter ett företag har möjlighet att ta ut från sina kunder i det fallet att de inte betalar i tid. 

Företag har först och främst rätt att ta ut en påminnelseavgift från sina kunder om det krävs för att få in betalningen från kunden. Det är upp till varje enskilt bolag att bestämma hur stor avgift de vill ta ut inom ramen för de bestämmelser som Bolagsverket har specificerat, där det finns ett maximalt tak på 60 kronor som kan tas ut.

Om kunden ändå inte betalar och företaget beslutar att ta hjälp att använda sig av ett inkassobolag, så får de ta ut en ersättning för det administrativa arbetet som krävs på maximalt 180 kronor per faktura. Även om kunden och bolaget istället kommer överens om en avbetalningsplan av fakturabeloppet så har företaget rätt att ta ut en avgift för att täcka det administrativa arbetet som tillkommer, maximalt 170 kronor per faktura.

Säljer bolaget endast till andra företag och inte till privatpersoner så kan det välja att avstå avgifterna ovan och istället ta ut en förseningsersättning på 450 kr per för sent betalad faktura.

Dröjsmålsräntor

Utöver de avgifter som specificeras ovan har bolaget rätt att ta ut en dröjsmålsränta för tiden som går mellan förfallodatum och betalningsdatum - om inget annat avtalas så är det referensräntan plus åtta procent som gäller. Tänk på att tydligt notera på fakturan vilken dröjsmålsränta som gäller.

Kontakta våra erfarna rådgivare om ni önskar hjälp med er redovisning och påminnelse- och kravhantering.

 

 

Kontakta oss

Vi avsäger oss allt ansvar över att innehållet i texten är aktuellt och i linje med gällande lagar, regler och förordningar inom det skrivna ämnet vid tid för läsning. Vi kan därmed inte garantera att texten är aktuell eftersom uppdateringar sker kontinuerligt och siffror, uttalanden i texten och annat kan vara inaktuellt när du läser det. Därför är det viktigt att ha i åtanke när inlägget skrivits och vara kritisk till att förändringar kan ha skett sedan publiceringen av inlägget.

 

Vill du vara säker på att informationen är aktuell, hjälper vi dig mer än gärna genom rådgivning och stöd. Kontakta oss för mer information.

Ansvarsfull leverantörskedja

Ansvarsfull leverantörskedja

Vad är en ansvarsfull leverantörskedja? En ansvarsfull leverantörskedja är en affärspraxis som syftar till att säkerställa att alla företag i en...

Read More
När ett företag står inför ekonomiska svårigheter

När ett företag står inför ekonomiska svårigheter

Att leda och driva ett företag är en resa fylld med både framgångar och utmaningar. Ibland kan företag ställas inför betalningssvårigheter, och...

Read More
Aktieägaravtalets fördelar

Aktieägaravtalets fördelar

Vid uppstart av ett företag är alla delägare ofta överens och behovet av ett aktieägaravtal känns kanske avlägset.Men vad händer om någon av...

Read More